Na začiatok je treba povedať, že dokonalý životopis a portfólio neexistujú. Poďme si teda rozpísať, čo by v dobrom životopise a portfóliu isto nemalo chýbať a na čo prihliadame my, keď si pozeráme našich budúcich účastníkov.
Životopis
Úlohou životopisu je vo všeobecnosti za krátky čas odkomunikovať čitateľovi, či uchádzač je alebo nieje vhodný na danú pracovnú pozíciu. Butterfly Effect síce nieje klasický zamestnávateľ, no zaujíma nás čo praktické máš už za sebou. Radi by sme spoznali motiváciu, ktorú v sebe máš. Skvelé je, keď je v slovenčine alebo v angličtine.

Čo by mal obsahovať životopis?
- Kontaktné/osobné informácie
- Povinné: Meno, email, telefónne číslo, adresa, vek
- Vhodné: profesionálna fotografia, homepage
- Pracovné skúsenosti
- Povinné: Predchádzajúce pracovné skúsenosti, ideálne súvisiace s pozíciou, na ktorú sa hlásiš. Zaujíma nás všetko, čo si robil/a, lebo aj na letnej brigade si vieš vyskúšať teamwork, manažovanie ľudí a pod.
- Vhodné: Projekty, na ktorých si robil/a, aj keď nie ako prácu. Robíš s kamošmi hru popri škole? Nakreslil/a si tete dizajn webu? Daj nám o tom vedieť. Pridaj aj link na svoje portfólio! Ak máš nejakú appku alebo hru vydanú, sem s ňou! Nemusí byť dokončená, ale ak si ju vieme vyskúšať, o to lepšie.
- Tvoje skills
- V čom programuješ?
- V čom kreslíš?
- Funguješ už dlhšie v Scrum time?
- Na akej úrovni sú tvoje skills?
- Hovoríš cudzími jazykmi?
- Neuvádzaj iba skills, ktoré sa týkajú tvojej role. Ak programuješ ale nestratíš sa vo Photoshope, tak to je dôležité vedieť. Budeš vďaka tomu lepšie rozumieť svojim kolegom.
- Vzdelanie
- Čo máš za sebou?
- Achievementy/ceny/ohodnotenia
- Získal/a si nejakú cenu? Napr. súťaž o dizajn loga alebo programátorská súťaž? Daj nám o tom vedieť
- Tvoje hobby
- Vždy na konci uveď, čo robíš vo voľnom čase, nech ťa spoznáme lepšie
Čo ešte uviesť v životopise je pekne popísané TU. Inšpiráciu s kopou krásnych CVčiek nájdeš napríklad TU.

Portfólio
Portfólio predstavuje výkladnú skriňu tvojich projektov. Akú formu by malo mať, silno závisí od toho, akému craftu sa venuješ. Na pozíciu, na ktorú sa u nás hlásiš, musíš mať samozrejme nejaké predpoklady. Aj keď si nikdy nepracoval/a v danej oblasti, určite máš na konte nejaké svoje projekty. Nezabudni ich začleniť, zaujímajú nás.

Ako na portfólio keď chceš byť herný grafik (GamesLab) alebo UX/UI dizajnér (AppsLab)
Pri umeleckom zameraní je to jasné. Chceme vidieť, čo všetko si spravil/a. Ukáž nám svoju najlepšiu prácu, ideálne je ak je ľahko prístupná. Najlepšie portfólio je online, kde si ho vieme rýchlo prebehnúť. Odporúčame Instagram, ArtStation alebo Behance. Neostaň iba pri obrázkoch, skús aj GIFy. Pre 3D grafikov a animátorov to vie rapídne zvýšiť kvalitu portfólia. Pri Instagrame si treba dávať pozor – nestriedaj fotky z dovolenky zo svojimi výtvormi, skvelé je mať špeciálny account na Instagrame ako svoje portfólio. Pekne to má spravené naša účastníčka Danka
V portfóliu nezabudni dať do popisu každého obrázku/gifu tieto informácie:
- Nástroj/technika, ktorou to vzniklo (napr. Photoshop, After Effects, olejomaľba…)
- Súčasťou akého projektu to je – či je to jednorázovka, alebo súčasť tvojej hry/appky/školského projektu.
- Uveď tiež link na projekt, ak si ho niekde vieme pozrieť/vyskúšať. Nepovinné: koľko ti to trvalo (ak to vieš). Znamená to, že budeš vedieť lepšie odhadnúť svoju robotu
Vraví sa, že portfolio je tak dobré, ako jeho najslabšia časť. Preto ľudia často neuvádzajú work-in-progress prácu. Ale pre nás je to iné. Ukáž nám svoj postup ako sériu obrázkov alebo ako GIF! Ak si trúfaš, sprav nejaký speedpainting.

Ako na portfólio keď chceš byť programátor (GamesLab, AppsLab)
Opäť platí, že najlepšie portfólio je online. Pre programátorské projekty je super, ak vieš zverejniť nejaký svoj kód na Github. Chceme vidieť, aký zložitý projekt vieš vytvoriť a ako programuješ. Radi tiež uvidíme či pracuješ aj v nejakom tíme. Ak programuješ dlhšie, určite už vieš, že fungujúce riešenie často nestačí.
Na Githube by si teda mal/a mať link aj na použiteľný softvér. Ak je to náročnejšie rozbehať (vyžaduje napr. VR, alebo je to iba serverová aplikácia, ktorú len tak niekto nespustí), tak z toho sprav video a daj naň link do Githubu. Nezabudni určite na README pre tvoje Github projekty. Potrebujeme kontext ku tvojim projektom. Čo bolo cieľom? Bol to školský projekt? Spolupracovali ste na ňom viacerí?
Pre programátorov hier je najlepšie dať svoje hrateľné hry na Itch.io. Pre programátorov Android aplikácii zase aspoň niektorú zverejniť na Google Play. Nie všetky projekty môžeš zverejniť. Také projekty môžeš opísať v rámci dodatočného PDF súboru, ktorý reprezentuje tvoje portfólio. A v ňom uvedieš linky na Github, ak sú zverejnené. Ak si potrpíš na súkromie, tak nám to nejako zahesluj a pošli.

Ako na portfólio keď chceš byť Game dizajnér (GamesLab)
Game dizajnér to má ťažšie ako programátori a umelci. Vymýšľa, čo všetko má v hre byť – ako má hra fungovať. Ale na odprezentovanie svojich ideí často potrebuje práve umelcov alebo programátorov. Game design je primárne o komunikácii s hráčom, s tímom alebo aj s verejnosťou. Relevantné pre game designera sú primárne hry, ktoré vymyslel a následne aj vytvoril (či už sám alebo s niekoho pomocou). Herní dizajnéri začínajú všelijako:
- Ako Game mastri v stolových hrách (na štýl Dungeons&Dragons) alebo pri LARP
- Vytvárajú mody do existujúcich hier
- Vytvárajú nové mapy/questy/itemy do existujúcich hier
- Vytvárajú modifikácie stolových/kartových hier
- Vytvárajú vlastné stolové/kartové hry
- Tvoria digitálne hry na game jamoch ako je Global Game Jam alebo Ludum Dare
- Prešli z programátora alebo grafika na game design
Toto všetko sú relevantné skúsenosti pre game designera. Ak si robil/a hociktoré z vyššie uvedených, chceme o tom vedieť. Chceš robiť game design, ale doteraz si robil/a art? Nevadí. Ak máš málo skúseností z herného dizajnu, môžeme ti dodatočne poslať zadanie na vypracovanie. Do portfólia treba uviesť teda všetko relevantné. Ako vhodná forma je PDF document s linkami na hrateľné demá prípadne ďalšie informácie o projekte. Veľké plus je video. Veľmi pekne to má spracované náš absolvent Šimon.
Keďže game design je o komunikácii, treba pri projektoch aj uviesť, aká bola tvoja rola – čo si mal/a na starosti. Aj keď si na hre robil/a art alebo programovanie, nevadí. Základy game designu si si okúsil/a aj na inej pozícii.

Ako na portfólio keď chceš byť Scrum master (AppsLab)
Scrum master podporuje svoj tím, udržuje disciplínu a tempo. Ak nejde, zasiahne a rieši problémy. Ak si pracoval/a v nejakom tíme, kde sa využíval Agile alebo Scrum, chceme to vedieť. Popíš nám to do detailov. Na akej pozícii? Ako to išlo? Scrum master je pozícia, na ktorej bude veľmi bojovať človek, ktorý nikdy nepracoval v tíme. Preto sa potrebujeme o tebe dozvedieť konkrétne, čo máš za sebou za tímové kolaborácie. Nemusí to byť v digital business. Úplne stačí brigáda, kde si organizoval/a zopár ľudí. Alebo si ťahal/a tím na nejakom hackathone. Aj to hovorí niečo o tvojich schopnostiach. Vhodná forma je PDF dokument, ktorý zhŕňa a do detailov popisuje tvoje zapojenie v teamworku na projektoch, na ktorých si robil/a.

Ako na portfólio keď chceš byť Projektový líder (Apps Lab)
Projektový líder aka Project lead ťahá tím správnym smerom. Medzi dôležité vlastnosti patrí určovanie priorít, udržiavanie jednotnej vízie a chystanie taskov. Pozerá sa na dáta, interpretuje ich a prispôsobuje smerovanie produktu. Komunikuje so zákazníkmi a zadávateľmi, a uisťuje sa, že tím stále ide správnym smerom. Podobne ako Scrum master musí mať skúsenosti s prácou v tíme, ale aj v manažovaní ľudí. Daj nám vedieť o tvojich pracovných skúsenostiach, a či si už niekedy niečo manažoval/a. Ako to išlo? Čo vzniklo? Aká bola tvoja pozícia? Vhodná forma je PDF dokument, ktorý zhŕňa a do detailov popisuje tvoje zapojenie v teamworku na projektoch, na ktorých si robil/a. Uprednostni tie, ktoré si inicioval/a, tie nás zaujímajú najviac.