Dizajnér Vlado: Chceš sa naučiť, čo je UX Design v praxi? Nestačí chodiť na meetupy. Musíš si to zažiť.

Vladimír Pánik sa od produktového dizajnu posunul do témy Smart Cities a k navrhovaniu UX a UI stránky mobilných aplikácií.  Po pôsobení v startupe a freelancerskej kariére rozmýšľal, čo ďalej. Nájsť si prácu? Dať si pauzu, sabbatical od freelance zákaziek a skúsiť úplnú zmenu? Vybral si niečo, čo stále na Slovensku nie je zvykom. Hoci už mal skúsenosti a zažil kvalitné štúdium v Lisabone, rozhodol sa ďalej vzdelávať. Prihlásil sa do Butterfly Effect programu s cieľom dozvedieť sa, čo je UX Design v praxi. Čo nás na jeho prihláške presvedčilo, že sme ho vybrali medzi TOP 22 účastníkov a získal šancu vytvoriť aplikáciu pre MHD pod mentormi zo Sygic?

UX Design nájdeš všade okolo seba

Vlada bavia v živote najmä 3 veci. Dizajn, hudba a oddych spojený s tvorbou. Hráva v úspešnej slovenskej skupine Genius Locci, oddychovať si chodí do kopcov a tvorí najmä funkčné a smart riešenia. Začalo to naivnou detskou túžbou – stať sa vynálezcom. Vlado začal študovať priemyselný dizajn na fakulte architektúry STU. Časť štúdia absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení v Lisabone, kde okrem množstva workshopov okúsil aj produktový design. Vyvíjal reálny produkt. Boli to sady kuchynských nožov pre spoločnosť ICEL, Portugal.  

“Tam som v praxi spoznal, ako dôležitý je proces navrhovania produktu, a že to nie je len kreslenie dokonalej krivky. Hrozne sa mi to rátalo, no vtedy som ešte nevedel, že tomuto sa venuje UX, brali sme to ako nevyhnutnú súčasť dizajnovania produktu. „Ninja style“ brainstormingy, ankety, výskum, analýzy, prototypovanie, testovanie, prieskum trhu a ďalšie procesy, ktoré robili produkt nepriestrelným. “

Buttefly Effect Vlado Pánik Sabbatical

Čo je UX Design pre Vlada dnes?

“Pre tých, ktorí si nevedia predstaviť o čo presne ide, stačí sa pozrieť na predmety okolo seba. Všetky slúžia človeku, a preto musia byť navrhnuté tak, aby spĺňali funkcie, na ktoré sú určené. Ale zároveň, aby bol zážitok z ich používania pre človeka, čo najpríjemnejší a najprirodzenejší. A ak sa pri navrhovaní splnia aj požiadavky pre jednoduchú a lacnú výrobu, ktorá neovplyvní kvalitu produktu, prípadne ju naopak zvýši, vtedy to pre mňa má zmysel, to ma napĺňa.”

Po ukončení školy Vlado spoluzaložil projekt inteligentného verejného osvetlenia ISON. Cieľom ISON bolo zmierniť svetelný smog a svietiť na plný výkon len tam, kde sa nachádza človek a v jeho blízkom okolí, plynule tak, aby ho sprevádzal ako lampáš. Okrem Smart City riešenia tiež vytvoril pár svietidiel na mieru a venoval sa grafickému dizajnu tlačovín, tvorbe brandu a web stránok, a prvými návrhmi mobilných aplikácií.

“Pri tvorbe na hmotnom produkte treba myslieť na materiály, ktoré budú použité, na súčiastky, na technologický postup a zároveň to musí byť atraktívne, musí sa to jednoducho a intuitívne až automaticky inštinktívne používať a tiež treba myslieť na to, ako to po dlhšom čase bude vplývať na zdravie človeka. Keď sa k tomu ešte navrhne aj pekný obal a okolo celého prijatia produktu zákazníkom sa vytvorí ten správny zážitok, tak to má zmysel. V digitálnom prostredí je to veľmi podobné.  Obe sa riadia podobnými princípmi, produkt musí byť zrozumiteľný, funkčný, intuitívny, mal by to hlavne byť nástroj na uľahčenie konkrétnej aktivity a nie hlavolam. Mam rád sci-fi, inovácie a nové technológie a vyzerá, že to bude čím ďalej tým zaujímavejšie. V digitálnom prostredí to má okamžitý a väčší dosah podložený analytikou, takže ma to láka týmto smerom.”

Bolo to práve Vladove chcenie vžiť sa do zákazníka pri navrhovaní nových vecí. Bez toho, aby zistil všetko o želaní a očakávaní zadávateľa, nebol schopný spraviť niečo šité na mieru, o čo sa vždy snažil. Chcel ísť v tejto téme ďalej. Rozmýšľal nad sabbaticalom a samoštúdium, nad nájdením si práce. Nakoniec zvolil iný druh sabbaticalu – v ktorom si paradoxne neoddýchol, hoci si musel dať od bežnej práce pauzu. Využil ponuku Butterfly Effectu a prihlásil sa ako UX/UI dizajnér do Apps Labu.  

“Uvedomil som si, že to, čo ma baví na dizajne je práve UX, pri čom mi záleží aj na tom, aby produkt vyzeral dobre. Mal som veľkú chuť vložiť svoju energiu do nejakého projektu v oblasti mobilných aplikácií, byť pri zrode, kreovať nápady, prichádzať s riešeniami, pracovať s veľa premennými a hlavne v tíme so šikovnými a otvorenými ľuďmi.”

Buttefly Effect Co je UX Design Vlado Panik

Zadanie, ktoré ho predalo a pol roka medzi TOP dizajnérmi

Vypracovanie zadania od Vlada si pamätáme dodnes. Rovnako aj jeho pohovor. Je to ten človek, ktorého neviete prirovnať k nikomu vo svojom okolí. Myslí a uvažuje v rovinách, ktoré vás veľmi príjemne rozrušia a podnecujú k tvorbe.

Zadanie – navrhnúť novú funkciu do obľúbenej mobilnej aplikácie a nakreslenie flowu a screenov.  V prílohe Vladovej prihlášky sme našli skeny papierov, kde si celý proces návrhu rozkreslil. Ručne. Papier a pero. Povedali sme si – KONEČNE! Okrem iného dokázal práve obyčajným perom rozkresliť aj akcie používateľa – kde dá prst, čo stlačí, čo sa stane. Bolo to jedno z najkomplexnejších vypracovaní, aké sme dostali, zároveň v super jednoduchej forme. Povedali sme si, že ten chalan má potenciál – byť UX šamanom. Aj to však chce ešte veľa práce a odhodlania.

Od januára tohto roka sa stal súčasťou tímu  v Apps Lab, ktorý sa začal venovať Smart City, konkrétne Public Transport. Téma to teda nieje ľahká, kľúčové bolo spočiatku porozumie trhu a porozumieť konkurencii, zistiť patterny a logiku fungovania či pátranie po bolestiach a potrebách ľudí spojenými s cestovaním MHD v Bratislave. To boli činnosti ktorým Vlado venoval v prvých fázach projektu veľa času.

“Vytváranie ankiet, analyzovanie výsledkov, tvorenie hypotéz, overovanie týchto hypotéz medzi ľuďmi. Na základe toho vytvorenie persóny, zisťovanie, v ktorých momentoch dňa prichádza s produktom do kontaktu, vytváranie makiet funkcionalít. Nasledovne ich testovanie používateľmi, vyhodnocovanie týchto testov, zapracovávanie zmien, vytvorenie flowu tak aby každý screen na seba logicky nadväzoval. Samozrejme všetko tak aby prvky v screenoch spĺňali štandardy operačných systémov iOS a Android. Vytváranie klikateľných prototypov, sústreďovanie sa na reálnu hodnotu pre používateľa, aby bola aplikácia zároveň hravá, pútavá a zrozumiteľná, a aby sme sa neodklonili od cieľa. Pretože aj malá, zdanlivo nepodstatná zmena mala schopnosť rozhasiť celkovú logiku používania aplikácie. Miestami mi to pripomínalo šach kde musím v hlave prehodnotiť každý ťah pred tým než ho urobím. A tých zmien tam bolo naozaj veľa, pretože sme sa každý vo svojom obore a skille stále zlepšovali.”

Butterfly Efect Smart City

Samozrejme popri tejto práci na projekte absolvoval Vlado množstvo workshopov, case-studies či mentoringov. Skvelé bolo, že nebol na to všetko sám, parťáka mu robil LukášSpolu vytvorili dvojicu ktorá si skvele rozumela.

“Myslím, že sme sa výborne doplnili, v krušných chvíľkach keď sme hľadali cestu zo začarovaného kruhu neuspokojivých UI designov sme si vzali počítače do separé miestnosti a tam sme každú drobnosť prebrali do najmenších detailov, boli sme schopný denne vyprodukovať kvantá návrhov, tie konzultovať navzájom aj s teamom a spájať tie najlepšie z nich. Mali sme veľkú vôľu a húževnatosť nájsť ideálne riešenie vzhľadu aplikácie a funkcionalít zároveň.
Makali sme naplno, ak jeden z nás na niečom nemohol pracovať, pretože sa venoval inej veci, ten druhý ho podržal, ale pokiaľ sme mohli pracovali sme obaja aj za dvoch, chceli sme obaja vyskúšať a naučiť sa čo najviac.”

Nekončiaca chuť učiť sa nové veci

Práve chuť učiť sa je kľúčovou vlastnosťou na ktorú pozeráme pri výbere účastníkov do programu Butterfly Effect. Vlado ukázal zanietenie pre tému UX dizajnu, jeho posun majú na svedomí aj mentori s ktorými pravidelne konzultoval svoju prácu. Patria medzi nich TOP UX a UI dizajnéri na Slovensku.

“Najviac ma ovplyvnila Miška Kočiová, Head of Design v Sygicu, pri ktorej sme “nemo” nasávali informácie pri prezentáciách, ktorá nás pracne usmerňovala a posúvala ďalej každým jedným stretnutím. Otvorene sa s nami delila s jej skúsenosťami a vedomosťami a mala úprimný záujem o nás, náš produkt a o to, aby sme sa od nej, čo najviac naučili. Po správnosti by som však mal spomenúť všetkých mentorov a labmastrov, pretože každý nás posúval míľovými krokmi vpred. A učili sme sa aj medzi sebou v teamoch.

Feedback dostal Vlado a jeho tím na svoju prácu aj od Mate-a Klempa, CMO z Wezeo či Jozefa Benka, Managing Directora z 2FRESH. UI stránku leadovali Maroš Hollý a Vincet Durbák zo Sygicu. Okrem toho zažil aj expertov zo zahraničia, napríklad taká Celia Holdent prišla na súkromnú diskusiu a talk porozprávať o UX pri hre a gamifikácií, a ako veľmi dôležité je to pre zapojenie, tzv. engagement človeka s appkou alebo hrou.

Buttefly Effect Oktobus Smart City

Ako sprehľadniť MHD v Bratislave a ďalších mestách?

Po šiestich mesiacoch v programe dodali Vlado a tím aplikáciu s názvom Oktobus na trh. Ako jediný tím pracovali na dvoch platformách, iOS aj Android. Oktobus je komunitná aplikácia, ktorá spúšťa pilotnú prevádzku v Bratislave. Jej cieľom je zjednodušiť a zjednotiť informácie o verejnej doprave na celom svete do jednej prehľadnej aplikácie.

Unikátnosť Oktobusu je v tom, že spolupracuje s komunitou cestujúcich, na rozdiel od tradičného prístupu čerpania dát od dopravcov. Všetky informácie o verejne doprave do aplikácie Oktobus pridávajú cestujúci. Spoločne tak vytvárajú tie najaktuálnejšie dostupné dáta a pomáhajú informovať aj ostatných cestujúcich. Aplikácia je ešte len v beta verzii, teda so základnými funkciami. Neskôr by ich chcel tím rozšíriť aj na časy príchodu a odchodu spojov. Už dnes je ale na rozdiel od CP či Ubianu založená na komunitných dátach.

“Ja osobne, na to, koľko sme na to mali času a schopností som s našim Oktobusom spokojný, som hrdý na každého z nášho teamu, pracovali sme na ňom naplno a nikomu z nás nebol ľahostajný. To v akej podobe ho vidíme teraz je zatiaľ len MVP (nevyhnutné minimum), tiež sú tam iste medzery v Androide, keďže sme sa primárne zameriavali na IOS. Preto hľadáme do teamu android developera, aby oba operačné systémy boli na rovnakej úrovni. Máme pripravené ďalšie funkcionality, ktoré sme s teamom pripravený zaimplementovať a už sa na ne tešíme.”

Vladovým cieľom bolo udržať v každom momente aplikáciu zmysluplnou a v podobe aby mala hodnotu pre zákazníka. Snažil sa byť naplno ponorený do problematiky a byť v neustálom kontakte s ostatnými členmi tímu, opakovať si smer a cieľ.

“Počas Butterfly Effectu som nadobudol predvedčenie, že ak by náš team dostal akúkoľvek nesplniteľnú úlohu, tak my by sme to vyriešili, výborne zostavený team, týmto všetkých pozdravujem 🙂

Aj preto sa rozhodli chalani s aplikáciou Oktobus pokračovať. Vlado plánuje popri makaní na appke hľadať miesto, kde by sa mohol uplatniť a zlepšovať v tom, čo ho baví.

Chcel by som pracovať s novými technológiami v dobre zostavenom inovatívnom teame, vyvíjať nové a vylepšovať už hotové. Na mieste, kde sa navzájom rešpektujeme a inšpirujeme sa, zdieľame určité hodnoty a problémy nie sú pre nás prekážkou, ale zdravou výzvou a kde sme si všetci rovní. V Butterfly Effecte sa to podarilo.

 

Ďalšie podobné články

Zapíš sa do nášho newslettra a budeš dostávať najnovšie novinky

© Copyright 2018 Butterfly Effect. Všetky práva vyhradené.

Vyber si Lab a zadania, ktoré chceš vypracovať:

Označ témy, ktoré ťa zaujímajú: