Posledných dva a pol roka pred programom pracovala vo veľkej firme a popritom pomaly rozvíjala svoj talent. Zuzka chcela byť od detstva človekom, ktorý vytvára niečo pekné a užitočné pre ostatných. Toto spojenie našla medzi UX medódami a UI dizajnom. Umelecké základy získala ešte na ZUŠ-ke. V januári minulého roka sa rozhodla vymeniť na pol roka svoju vtedajšiu prácu za začínajúci full-time rozvojový program Butterfly Effect. So statusom „nezamestnaná“ sa netrápila. Vedela, že je to jej cesta ako zmeniť svoju kariéru. Čím všetkým si prešla kým si splnila sen a stala sa UI dizajnérkou v jednej z najväčších bánk na Slovensku?
Zuzana Urbanová mala k dizajnu a umeniu vždy blízko, dokopy 11 rokov navštevovala základnú umeleckú školu, kde sa naučila všetky klasické umelecké techniky. Po strednej škole začala študovať medzinárodné ekonomické vzťahy na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Aj tu sa dotkla dizajnu, vďaka projektu Modelová konferencia sa dostala prvýkrát k vektorovej grafike. Počas Erasmus stáže v turistickom informačnom centre v Chateaubriant zase popri iných úlohách vytvorila informačný prospekt pre deti. Po škole však ako mnoho absolventov zamierila do spoločnosti IBM, kde na pozíciách Contract review analyst a Accounting analyst pracovala dva a pol roka.
„Grafike a designu som sa venovala hlavne vo voľnom čase. Hľadala som možnosti ako sa tomu venovať naplno. V rámci firmy, v ktorej som pracovala, som bola členom dobrovoľného kreatívneho teamu, zameraného na komunikáciu a interný marketing, to ma rozbehlo.“
Na ceste k zmene kariéry a k UI dizajnu
Zuzka sa chcela venovať designu naplno, účtovníctvo proste nebol úplne jej svet. Ale ako sa od ZUŠ-ky a dobrovolníctva posunúť k reálnej kariére v kreatívnom priemysle? Chýbala jej prax, portfólio aj otesovanie si svojich nadobudnutých zručností. UX dizajnu a digitálnej grafike sa venovala predovšetkým ako samouk.
„Od kreslenia som sa dostala ku grafike, potom k webu a aplikáciám. Rada vytváram pekné veci ale prioritou je pre mňa aby boli aj užitočné. Práve v UX/UI mám možnosť tieto moje záujmy skĺbiť.“
Učila sa z rôznych zdrojov, z kníh, z YouTube, z internetu celkovo. Absolvovala aj kurz web designu, kde sa učila HTML, CSS a JS. mala teda skvelé základy, no chýbal jej pohľad na celkový proces tvorby appky či hry.
„Dlho som chcela urobiť túto zmenu kariéry ale odkladala som to, lebo som o sebe pochybovala. A potom stačí posledná kvapka, ktorá to celé spustí. Povedala som si, že ten risk mi za to stojí. Nikdy som to nebrala ako sabbatical, pre mňa to bolo o tom, že idem za tým čo chcem v živote robiť.“
Zuzka tak vymenila relatívne bezpečné prostredie korporátu za vidinu splnenia si svojho sna, byť dizajnérkou. Prihlásila sa do Butterfly Effect-u, vyriešila zadanie a absolvovala pohovor. Všetko úspešne. Až teraz ju však čakala najväčšia výzva. Ako spoznať, či sa chce venovať UX dizajnu alebo kresliť krásne UI prvky do appiek?
O Butterfly Effecte sa dozvedela z videa
„Nič podobné som pred tým na Slovenku nevidela a veľmi ma to nadchlo. Bolo to presne to, čo som v tom čase hľadala. V správnom čase na správnom mieste.“
Svoj tím, s ktorým mala päť mesiacov zdieľať spoločnú kanceláriu, spoznala v januári. Tím tvorili okrem Zuzky developeri Paťka a Robo, UX a UI designer Daniel, project & business lead Martin.
„Na začiatku sme pracovali hlavne spoločne. Keďže sme dostali len tému, a to ako to pojmeme a čo vytvoríme bolo na nás. Museli sme najskôr nájsť problém, ktorí sme v rámci témy parking chceli riešiť. Neskôr, keď sme si zadefinovali náš produkt, sme pracovali hlavne vo svojom crafte.“
Smart City appka, ktorá pomôže zaparkovať ľudom na druhej strane sveta
Zadaním bolo vytvoriť Smart City appku, ktorá bude riešiť pálčivú tému každého mesta – parking. Sama o sebe je to veľmi široká téma. V tíme sa rozhodli pre use-case (situáciu), kedy človek potrebuje zaparkovať v meste a chce rýchlo a ľahko získať prehľad o real-time voľných parkovacích miestach. Do pomyselných kariet im nahralo rozhodnutie vedenia austrálskeho mesta Melbourne sprístupniť opendáta z tisícok senzorov v centre mesta pre startupy a inovátorov. Zuzka s jej tímom na ne narazili počas market researchu v januári. Po premyslení a zahodení niekoľkých konceptov a feedbacku mentorov sa rozhodli, že pôjdu práve touto cestou a vytvoria aplikáciu, ktorá bude prichystaná pracovať s opendátami v štandardizovaných formátoch v podstate kdekoľvek na svete.
„Spolu s Danielom som mala na starosti UI a UX, research, wireframy, testovanie, illustrovanie, vytváranie finálnych obrazoviek ale získala som tiež prehľad aj v iných oblastiach ako business a development.“
Začiatkom júna minulého roka tím úspešne launchol Android aplikáciu Melberry – Smart Parking v austrálskom meste Melbourne. Inovačná politika Smart cities predpokladá zverejnenie ďalších open dát v najbližšom čase a tak uvidíme, aký trh bude vedieť aplikácia nakoniec pokryť.
Program ešte neskončil a už získala niekoľko ponúk
Pre Zuzku bola prvá polovica roka 2018 v Butterfly Effecte veľmi intenzívna. K finálnemu výsledku tímu veľkou mierou prispeli lektori a mentori, ktorí posúvali tímy cez workshopy case-studies či kraftové mentoringy, ktoré bývali vo formáte jeden na jedného.
„Často sme ešte večer išli na nejaký meetup ako UX fórum alebo prezentáciu v HubHube. Bolo to super ale dalo to zabrať. Asi najviac ma posunul feedback, ktorý sme dostávali z každej strany a ktorý bol často tvrdý. To mi chýbalo keď som sa učila sama, potrebovala som konštruktívny feedback. Veľa som sa naučila od mojich mentorov Mišky a Maroša Hollého. Rovnako ma posunul môj tím, cítila som voči nemu zodpovednosť. Od mojej práce záviseli ďalší ľudia a to ma poháňalo dopredu. Tiež ma posunul celkovo ekosystém, ktorý Butterfly Effect vytvoril. Ale nemôžem zabudnúť na môjho priateľa a rodinu, ktorí ma podporovali celý čas.“
Ešte počas programu absolvovala Zuzka niekoľko pohovorov a všetky úspešne. Na konci teda získala výhodu, o ktorej ani nesnívala. Mala si z čoho vyberať. Nakoniec sa rozhodla pre prácu v SLSP kvôli komplexnosti budúceho projektu a po ukončení Butterfly Effectu rovno nastúpila na miesto Junior UX/UI Designer, čím úspešne zmenila svoju kariéru.
„Moja práca je super, veľmi sa mi páči čo robím, mám super team a možnosť spoluvytvárať komplexný produkt. V práci je to často náročné ale nikdy som nečakala, že to bude ľahké. Stále je veľa toho, čo sa chcem naučiť a v čom sa chcem zdokonaľovať. Taktiež trendy a technológia sa menia veľmi rýchlo, takže mám čo robiť každý deň.“
Zuzke budeme naďalej držať palce, sme radi, že sme ju v AppsLabe mali. Spolu s niektorými členmi tímu sa rozhodla v projekte Melberry pokračovať. Na jeseň sa im podarilo launchnúť aj iOS verziu aplikácie. Ich progress môžeš sledovať spolu s nami na Facebook-u či webe.