Game designer Miro sa vrátil z Mníchova na Slovensko: Chcem sa venovať hrám a nájsť si uplatnenie doma

Ak ste zažili alebo videli niektorú z našich GATE (prezentácie, kde naši účastníci prezentovali svoj progres), Mira si určite pamätáte. Autentický prejav, radosť v očiach aj mierny nekomfort pri prezentovaní si vás musel získať. Chalan z Rimavskej Soboty okúsil štúdium game-designu v Mníchove, no vrátil sa na Slovensko, k nám do Butterfly Effectu. V júni vydal so svojim tímom hru Stroopy Jump, ktorá získala pozitívny ohlas od slovenských expertov aj medzi hráčmi v zahraničí. Okrem toho spustili s kamošmi aj crowdfunding kampaň na jej ďalšie pokračovanie. Ale ako to celé začalo a ako sa dostal ku dizajnu mobilných hier? Ako sa rozhodoval, kam na vysokú školu? Čo na ňom považuje za najťažšie aký rozdiel vidí medzi trendom mobilných hier a video hrami?

Miro si nelámal hlavu s tým, kam na vysokú školu. Odpoveď bola preňho vtedy jasná – mál rád IT a hry. A tak vyštudoval informatiku v Košiciach. Po bakalárovi si našiel prácu ako informatik pre Regionálny Úrad Verejného Zdravotníctva. Po troch rokoch sa rozhodol vrátiť do školských lavíc a pokračovať v štúdiu. Tú istú otázku – kam na vysokú školu, si teraz poriadne zvážil. Nakoniec odišiel do zahraničia. Vybral si game design, oblasť, ktorá ho dlho lákala a kvôli štúdiu na Madiadesgin Hochshule sa presťahoval do Mníchova. Skúsenosti v programovaní mu nieskôr dopomohli k získaniu práce .net developera a C# programátora. O Butterfly Effect programe a možnosti študovať v GamesLabe sa dozvedel Miro úplnou náhodou na Facebooku. Zaujalo ho, že môže vytvoriť hru za 5 mesiacov. Trochu zostal skeptický, že si má platiť za vzdelávanie, čo na Slovensku stále nie je zvykom. No presvedčilo ho, že program je hlavne o praxi, ktorú po nadobudnutých vedomostiach v Mníchove hľadal.

Butterfly Effect: Miro Vachtl game designer - kam na vysokú školu

“Pred Butterfly Effectom som robil na svojej vlastnej hre. Mal som v pláne spraviť AAA stratégiu v unreal engine. Prv som riešil programovaciu časť, ale po určitom čase som zistil, že potrebujem viac ako len pohybujúce sa ihlany/kocky. Naučil som sa Zbrush, keďže najkvalitnejšie modely sa robia podľa mňa jednoznačne v ňom. Pravdaže toto trvalo dosť dlho, a ak chcem vytvoriť kvalitu nemám na to toľko času ani peňazí. Tak som sa nakoniec dostal k mobilným hrám a do GamesLabu”.

Mirova rola v GamesLabe v jeho tíme je vcelku komplexná. Je jeden z dvoch game designerov ich arkády Stroopy Jump. Hoci je to veľakrát náročné, chalani sa snažia dodržať aj zásady scrumu a Miro vedie tím aj ako project manager.

“Som v podstate ten kto šéfuje, aj keď ja to tak neberiem. Proste sa snažím zdieľať moje poznatky nadobudnuté na výške, a pomôcť ako sa dá. Ešte pomáham aj s 3Dčkom, modelujem, Uvčkujem, texturujem, rigujem a skinujem. Proste všetko čo treba, a s čím viem pomôcť. Môj hlavný focus však stále ostáva na game designe.”

Miro stretol za 5 mesiacov veľa ľudí so srdcom pre hry. Okrem kontaktov, dostal aj veľké množstvo feedbacku a rád od mentorov z Pixel Federation a od ľudí z praxe.

Stroopy Jump timeline

“Napr. prednáška s Walidom mi zmenila pohľad k prezentovaniu, neznášal som to – mal som strašnú trému. Začal som teda prezentovať a už je to o 80% lepšie ako bolo. Mentori game a level designeri z Pixlu sú super ľudia, s ktorými si veľmi dobre rozumiem. Vidno, že majú niekoľkoročné skúsenosti, o ktoré sa radi podelili. Tiež mi ukázali, ako to v realite funguje.”

Ako by opísal game design a prácu dobrého game designera?

“Je to proces vývoja hier, ktorý zahŕňa všetky úlohy nevyhnutné pre vytvorenie hernej vízie. Zahŕňa to všetky pravidlá týkajúce sa online hry ako sú napr. vlastnosti / príbeh postáv a celého herného sveta. Rola game designera je veľmi dôležitá, mal by v prvom rade pochopiť hráča a vyznať sa vo viacerých oblastiach od psychológie cez matematiku, programovanie, grafiku, komunikáciu po projektovanie.

V prvej fáze je to často tvrdá koncepčná práca. Zahŕňa navrhovanie teoretickej hry až do komplexných detailov. Táto sa potom prenesie do prvého prototypu, na ktorom game designer spolupracuje často už s programátorom a grafikom. Po úspešnom otestovaní prototypu sa začne pracovať na hre naplno a pridá sa do procesu výroby viacej ľudí. Práve preto by mal byť game design aj komunikatívny a vedieť perfektne odkomunikovať jeho návrhy s nimi. Preto by si mal trénovať svoje soft skills.”

Na zoznámenie sa, tvorbu niekoľkých konceptov, výber toho pravého a začatie produkcie mal tím v našom vzdelávacom programe len 5 mesiacov. Každý, kto si skúsil vytvoriť hru, hneď pochopí, že pri takom deadline sa časom veľmi neplytvá. Cieľ bol dostať hru aspoň do vertical slice štádia a vydať jej prvú verziu na globálnom trhu.

Stroopy Jump Retention

So Stroopy Jump hrou sa im to podarilo 30.mája. Odvtedy už vydali pár updatov a hra je stále na úplnom začiatku, retencia aj záujem hráčov o hru rastú. Pre ich test market si vybrali Filipíny, nakoľko hráči sa tam získavajú jednoduchšie a lacnejšie ako v Európe.

Pozri si, čo o nej hovoria naši zakladatelia z Pixel Federation vo videu z FINAL GATE.

Nedávno spustili aj crowdfundingovú kampaň, aby mohli v hre pokračovať. Ak chceš vidieť viac slovenských titulov na globálnom trhu a pomôcť mladým chalanom, aj tvojich 5 EUR poteší 🙂 Stačí kliknúť nižšie.

Okrem skvelého produktu makali účastníci Butterfly Effectu aj na svojich soft skills. Učili sa, ako prezentovať svoje nápady, argumentovať, prijať aj dávať feedback. Ako trénovať team work, spoluprácu, aj kreativitu pri riešeí problémov. Práve to sú najkľúčovejšie soft skills pre dnešný svet. Sám Miro zdolal sám seba. Na začiatku programu si dal cieľ, zlepšiť sa vo svojich soft skills – najmäv prezentácii pred publikom. Hoci má ešte na čom pracovať, jeho progres je úžasný.

Aké online hry hráva a kde hľadá inšpiráciu pre svoju prácu?

Hry sú pre Mira všetkým, trávi nimi všetok pracovný aj voľný čas. Verí, že hry sú médiom budúcnosti – Learning by Playing by podľa jeho slov mal určite fungovať na všetkých školách.

“Hry dokážu toho veľmi veľa. Môžu byť umením, rozširovať ti obzor, môžu ťa preniesť do iných svetov, vyrozprávať ti príbeh, vtiahnuť ťa do deja či naučiť ťa niečo. Myslím si, že človek, ktorý nemá vášeň pre online hry a nemá ich veľa odohraných nikdy nebude dobrý gamedesigner.”

Na otázku, ktoré online hry sú jeho najobľúbenejšie začal vymenúvať veľa titulov, no preferuje najma MMORPG hry (Massively multiplayer online role-playing games). Vďaka nim udržiava kontakty s kamarátmi po Slovensku a Európe.

Okrem neustáleho makania a tvorby nových hier siahol Miro aj po knihe 21st century game design od Chrisa Batemana, ktorá mu pomohla pochopiť psychológiu hráčov. Okrem toho odporúča Digital tutors a Eat3D tutoriály.

A aký má postoj k mobilným hrám?

V čom sú lepšie a v čom naopak nie oproti videohrám? Táto kontroverzná téma v hernej komunite aj medzi vývojármi a hernými štúdiami rozprúdi zaručenie diskusiu. Ani pre Mira to nie je ľahká otázka.

“Na jednej strane je robenie hier na mobil ťažšie keďže mobil je hardwarovo slabší a je nutné hru čo najviac optimalizovať. Na druhej strane hry na PC,konzoly, tam je hardware silný a spraviť kvalitnú grafiku je taktiež náročné. Na mobil treba viac prispôsobovať gameplay, ale zase na PC a konzoly je klasika klávesnica/myš a gamepade, to je zase tiež určite ohraničenie. Čo sa týka game designu sú obe typy hier rovnako náročné. Napr. rovnako zložitá stratégia sa dá spraviť na obe. Možno sa to nezdá ale nikdy by som nepodceňoval mobilné online hry. Časom budú aj mobilné aj desktopové hry seberovné a hrateľné rovnako na oboch médiách.“

Miro hľadá svoje miesto v hernej sfére. Rád by pracoval v Pixel Federation. Prvoradé je preňho však popasovať sa ešte s ďalšími update-mi Stroopy Jump hry a verí, že bude úspešná. Pomôcť mu v tom môžeš aj ty, stiahni si hru, otestuj ju, nechaj feedback a ak sa ti páči, prispej jeho tímu v crowdfunding kampani. No najmä sa pri jej hraní zabav.

Ďalšie podobné články

Zapíš sa do nášho newslettra a budeš dostávať najnovšie novinky

© Copyright 2019 Butterfly Effect. Všetky práva vyhradené.

Vyber si Lab a zadania, ktoré chceš vypracovať:

Označ témy, ktoré ťa zaujímajú: