Unity programátor Adrián: Hry sú pre mňa interaktívnym filmom, ktorý dokáže človeka vtiahnuť do deja na niekoľko hodín, dní alebo týždňov

Od mala ho lákali digitálne hry, obdivoval na nich to, že dokážu preniesť hráča do iného sveta. Na strednej škole si uvedomil, že nechce byť len tým ktorý ich hráale ich aj začne tvoriť. Kto sa niekedy učil programovať vie, že sa to nedá naučiť lusknutím prsta. Adrián je skromný chalan z Liptova, ktorý si však nedáva skromné ciele – a to je dobré. Popri škole pomáhal vneziskovkeučil sa web developmentu či skúsil prácu v zahraničí. Získal hodnoty amindset, ktorý ho posúva stále dopredu. Čím všetkým si prešiel dokým sa stal plnohodnotným Unity programátorom? Aký má vzťah k hrám a čo plánuje do budúcnosti?  
Pomáhal v neziskovke či pracoval na ostrovoch 

Adriánova cesta k digitálnym hrám sa začala na strednej škole, v 3. ročníku si povedal, že nechce žiť stereotypne. Uvedomil si, že potrebuje výzvy a stále niečo challengovať. Rozhodol sa prihlásiť do Ruského neziskového projektu, ktorý pomáhal deťom zo sociálne slabších rodín v Smolensku.

„Myslím, že tam mi to dosť otvorilo oči, nastavilo hodnoty a zmenilo pohlaď na život. Nakoľko ma lákalo zahraničie, tak rok na to som sa vybral bez predošlých skúsenosti do Anglicka za pracou. Bol som presvedčený, že mi to môže dať veľa skúseností a aj dalo. Nešlo to tam vôbec podľa plánu, riešil som tam mnoho problémov, no nakoniec všetko dobre dopadlo a šťastlivo som sa vrátil domov a čo to som aj zarobil.“

Po návrate na Slovensko začal študovať na FEI STU, kde so spolužiakom založili neziskovú organizáciu Guavo, ktorá mala spojiť motivovaných študentov s cieľom robiť komerčné projekty a privyrobiť si.

„Po roku sme sa rozpadli, a celé to bol celkom fail. No dalo nám to veľa skúseností, ktoré si myslím, že využívam až doteraz. V druhom ročníku FEI som sa začal venovať základom herného vývoja. Po polroku skúseností s Unity a po pár naprogramovaných prototypoch som objavil úplnou náhodou Butterfly Effect, ktorý v tej dobe spúšťal pilotný ročník Games Labu. Ihneď som si povedal, že tam musím byť a pracoval som na tom aby som sa tam dostal.“

Butterfly Effect Adrián Orčík

Digitálne hry ako médium, cez ktoré možno vyjadriť svoje pocity a vízie

Adrián vidí v hrách a celkovo v hernom industry veľký potenciál a budúcnosť. Aj to bol jeden z dôvodov prečo sa chcel dostať do tejto oblasti. K hrám začal inklinovať už počas štúdia na strednej škole. Ako sám hovorí, nikdy nepatril k veľkým hráčom, vždy sa snažil investovať čas aj kusoček produktívnejšie.

„Fascinovala ma výroba digitálnych hier a nechápal som, ako je možné niečo takéto vytvoriť. Počas strednej som od hier chvíľu upustil a venoval sa web developmentu. Tento smer ma vôbec nechytil, tak som sa rozhodol pozrieť viacej na herný vývoj a začal som si intenzívne študovať čo všetko je potrebne k tomu aby som vedel vytvoriť prototyp hry.“

Ako hráč najviac preferuje športové hry a najmä FIFA. Hravá ju už od FIFA 12, teda od roku 2011, a stále ho dokáže zabaviť na dlhé hodiny.

„Fascinuje ma aký progres dokážu robiť každým rokom a nakoľko som v detstve hrával 9 rokov futbal, mám k tomuto žánru dosť blízko. Takže za mňa jednoznačne športové hry vedú.“

Čo sa týka AAA titulov, tak Adrián obdivuje GTA sériu, kde ho fascinuje veľkosť sveta a simulácia fyziky a života v hre. Čo sa týka mobilného trhu tak ho zaujala najmä hra „Thomas Was Alone“, ktorá demonštruje, že v jednoduchosti je krása.

„Je to veľmi zaujímavý projekt, ktorý dokázal preraziť svojim minimalizmom a skrytým príbehom na pohlaď primitívnych geometrických tvarov. Celkovo ma na hrách inšpiruje simulácia umelej inteligencie a určite sa chcem tomuto smeru venovať podrobnejšie.“

V tomto smere ho inšpiruje Kingdom Come Deliverence so svojou prepracovanou AI alebo Frost Punk, ktorý veľmi pekne simuluje správanie a orientáciu v priestore svojich charakterov.

Butterfly Effect Unity programatori

 

Pretaviť sen do reality

Adriánovi veľmi pomohli online kurzy programovania a knihy. Boli to najmä vzdelávacie platformy typu Udemy alebo Lynda.

„Tieto stránky predstavujú veľmi zaujímavý zdroj informácii, našiel som tam všetko čo som potreboval a ešte objavil aj mnoho nového čo som ani nevedel že niečo také existuje či už sa jednalo o nejaké technológie alebo postupy.“

Raz večer, keď scrolloval Facebook, natrafil Adrián na dotazník ktorý zisťoval záujem o Butterfly Effect. Následne mu prišla oficiálna prihláška, spravil prototyp hry, prebehli výberové kola, a bolo to tam. Adrián bol súčasťou tímu Ambulance, ktorý pracoval na hre Stroopy Jump. V tíme zastával pozíciu Unity Developera a Scrum Mastra, resp. leada čo dozeral na priebeh vývoja.

„Zo začiatku som si chcel len programovať a nič neriešiť, ale vtedajší Lab Master, Martin Jaššo, ma tlačil do týchto vedúcich pozícii a teraz s odstupom času som mu za to vďačný. Dalo mi to iný pohlaď na problematiku vývoja hier“

V tíme sa skvele našli

Adrián vďaka svojej roly nadobudol návyk, že chce mať počas tvorby projektu o všetkom prehlaď a tak aj podvedome lepšie plánovať. V tíme si skvele sadli a fungovala v rámci neho dobrá komunikácia. Ako sám spomína, každý deň sa medzi „chalanov tešil“.

„S väčšinou tímu som v kontakte doteraz a riešime spolu nejaké veci. Na tomto tíme bolo super, že sme to skoro všetci brali ako nejaký startup, takže každý tomu dával maximum a dalo sa tam spoľahnúť na ľudí. Také nasadenie podľa mňa chýba vo veľa tímoch – celkovo vo firmách.“

Adriána baví problem solving. Každú úlohu berie ako výzvu, ktorú chce zdolať. Podarilo sa mu to nastaviť tak, že svoju prácu game developera neberie ako prácu ale ako zábavu, čo je skvelou správou pre jeho budúci rast a rozvoj v tejto oblasti.

„Na programovaní hier ma veľmi baví aj celá industry a komunita, ktorá na Slovensku a Česku existuje a stále sa rozrastá. Je to super vedieť, že v tom nie sme sami nakoľko herný biznis je dosť o self learningu. A potom sa ľahšie hľadajú odpovede na otázky. V programe si zažil okrem tímovej práce aj skvelých mentorov nielen z Pixel Federation, inšpiratívnych ľudí z digitálneho ekosystému, spoznal zakladateľov programu a ich príbehy o tom ako vybudovali úspešné firmy.

„Zapísali sa mi do pamäte slova, ktoré nám hovoril Šimon Šicko (CEO, Pixel Federation) na jednom z finálnych stretnutí v závere programu. Hovoril o tom ako sa treba chopiť a postaviť k príležitostiam. Myslím na to často a snažím sa hľadať cesty tam kde na prvý pohlaď vôbec nie sú také zjavné.“

Butterfly Effect Stroopy Jump

Chopiť sa šance

Po programe sa Adrián plánoval zamestnať. Rozhodoval sa medzi slovenskými a českými štúdiami, no nakoniec sa rozhodol ostať v Bratislave a pracovať pre Powerplay studio, nakoľko sa primárne venujú športovým hrám. Nastúpil tam na ich hlavný unity projekt Ski Legends.

„Prvý mesiac bol dosť zaujímavý, zoznamoval som sa s procesmi a nastavením projektu a firmy celkovo. Niektorí členovia tímu mali za sebou už viaceré projekty takže bola to super skúsenosť sa od nich učiť a rýchlo ma to posúvalo vpred. Bol som prekvapený akú som dostával postupne voľnosť na realizáciu vlastných riešení a implementácii. Celkovo mi to dalo veľa skúseností a boli dobrá voľba pre môj kariérny vstup do hernej industry.“

Od nového roka však mení pôsobenie, z Powerplay štúdia odchádza do novovznikajúceho herného štúdia Tater Games. Na konci januára tiež letí do Fínska reprezentovať Butterfly effect a na job shadowing do fínskeho štúdia, ktoré sa focusuje na tycoon hry.

„Bude to určite zaujímavá skúsenosť a veľmi sa na to teším. Na leto sa plánujem dostať do Talent Campu ktorý organizuje Slovinsky gigant Oufit7. Okrem toho sme sa s tímom rozhodli pokračovať na projekte z Butterfly Effectu tak uvidíme kam to počas roka dotiahneme.“

Adrián je jedným z prvých absolventov Butterfly Effectu, všetkých si ich možeš pozrieť v sekcii absolventi. Veríme, že Adriána čaká zaujímavé obdobie plne výziev a novo nadobudnutých skúseností. Ak chceš vedieť, ako začať s hrami, neváhaj mu napísať a sleduj ho na jeho LinkedIn.

 

Ďalšie podobné články

Zapíš sa do nášho newslettra a budeš dostávať najnovšie novinky

© Copyright 2018 Butterfly Effect. Všetky práva vyhradené.

Vyber si Lab a zadania, ktoré chceš vypracovať:

Označ témy, ktoré ťa zaujímajú: