UI dizajnér Patrik: Od copywritingu k vlastnému dizajnovému študiu

Patrik Ondrejech sa k dizajnu dostal cez copywriting, keď ho v agentúre Pizza SEO (teraz Basta Digital) oslovili na vizualizáciu zaujímavých textov do e-bookov a infografík. Napriek tomu, že má len 21 rokov, vyskúšal si život freelancera, prácu v banke na pozícii dizajnéra, a navrhol dizajn appky BSGAPP. V Butterfly Effecte pôsobil ako UI dizajnér v projekte Pototo.
Patrik, povedz nám, ako si sa dostal k dizajnu?

Nikdy v živote by som si nepomyslel, že budem dizajnér. Prvýkrát som k tomuto fachu pričuchol, keď ma v PizzaSEO (teraz Basta Digital) oslovili na prácu copywritera, no musel by som si vedieť sám nadizajnovať infografiku a e-book. Dostal som zadanie, nevedel som robiť nič, a za dva týždne boli moje prvé dve diela na svete. Páčilo sa im, čo som urobil, a tak som pokračoval. Od tej chvíle som vyhľadával drobné zákazky na internete, vzdelával sa v tvorbe dizajnu, snažil sa transformovať k dizajnu aplikácií, a keď som moje prvé (otrasné) dizajny aplikácií poslal do Sketcheru a uverejnili to, prišla prvá zákazka na dizajn appky, kde som v podstate naštartoval po vizuálnej stránke startup BSGAPP.

Čomu si sa venoval posledný rok pred Butterfly Effectom ?

Posledný rok pred Butterfly Effectom som maturoval, začal pracovať ako dizajnér v Tatrabanke, trávil “posledné” leto na Slovensku pred odchodom na vysokú školu do Prahy. Bohužiaľ, štúdium a ľudia mi príliš nesadli a rozhodol som sa vrátiť na Slovensko, pretože mám pocit, že tu sa toho dá zmeniť oveľa viac a už som tu mal network, vďaka ktorému som mohol jednoduchšie preraziť. V novembri som začal pracovať ako marketingový manažér v jednej medzinárodnej firme, prednosť pred zaujímavými podmienkami však dostala moja túžba venovať sa dizajnu a robiť sám na seba. Tak som dal výpoveď a išiel na živnosť spolu so štúdiom v Butterfly Effecte.

Butterfly Effect Patrik Ondrejech
Foto: Dominika Demovičová
Ako si sa dozvedel o programe, a čo ťa na ňom zaujalo? 

O programe som sa bližšie dozvedel vďaka promovaniu Slava (z Butterfly Effect) v slovenských skupinách dizajnérov. Dovtedy som to registroval, odrádzala ma cena, keďže som nevedel, že sa dá dostať aj štipendium. Zaujalo ma na ňom to, že vďaka konštruktívnej kritike sa snažia lektori a mentori posúvať zručnosti študentov na novú úroveň, a teda som mal samozrejme príležitosť rozšíriť svoj hard-, aj soft-skillset.

Ako si sklbil program a pracovný + osobný život ?

Žiadna sláva :D. Keďže som mal svoje zákazky na webdizajn, tak zvyčajne som od rána do 14:00 pracoval na svojich veciach, potom utekal na vlak o tretej a vracal sa o 22:30 do Trnavy späť a išiel spať. Keďže to bolo pre mňa neudržateľné a potreboval som aj nejakú pohybovú aktivitu, začal som každé ráno behávať, čo mi pomohlo vytvoriť si balans medzi sedavým zamestnaním, dlhým cestovaním a ponocovaním. Najlepšie mi však pomohla mentálne i fyzicky vyvážiť svoj život práve koučka Mária Kaliňáková, s ktorou som sa počas programu 4-krát stretol a vždy boli naše rozhovory podnetné a pomohli mi spoznať samého seba asi o 1000% viac, než tomu bolo doteraz.

Na čom ste v programe pracovali ?

V programe sme pracovali na téme Employee Engagement. Extrémne široká a náročná téma, najmä pre nás, neodborníkov v tejto oblasti. Vďaka kvantitatívnym i kvalitatívnym dátam, ktoré sme získali z prieskumov, sme išli cestou Feedbacku. Vytvorili sme jednoduchú aplikáciu, ktorej úlohou je podpora feedbackovej kultúry v spoločnostiach. Ide o jednoduchý princíp, kedy si firma vyberie 5 superlatív/vlastností, ktoré chce u zamestnanca mať hodnotené, a ako šiesty hodnotený atribút je možnosť textového feedbacku s pozvaním na kávu. Medzi jednotlivými oknami aplikácie vyskakujú edukačné prvky, vďaka ktorým sa snažíme rozvíjať kultúru dávania a prijímania spätnej väzby nielen digitálne, ale najmä v reálnom svete. Čo je zaujímavé, je to, že hodnotenie funguje skrz štruktúrou vertikálne i horizontálne, takže nie je problém vytknúť nedostatky napríklad i nadriadenému.

Butterfly Effect Pototo
Aka bola spolupráca v tíme?

Do tímu som prichádzal ako najväčší junior. Ľudia, čo tam so mnou boli, mali niekoľkoročné skúsenosti v tom, čo robili. Ja som sa ešte hľadal, mal som nesmierne množstvo negatívnych vlastností, či už pracovných alebo osobnostných, s ktorými som musel bojovať. Tím bol rozdelený na tri časti – project lead/scrum, dizajnéri a developeri. Občasným konfliktom predchádzali tímové koučingy so skvelou Ľubicou Takáčovou, ktorá sa aj počas najdusnejších dní snažila pomáhať k lepšej atmosfére. Najviac vypäté boli určite momenty pred Gate-mi, kedy sme absolútne nestíhali, a na začiatku, keď sme sa zase príliš motali. Neuveriteľným spôsobom ma ale pracovne posunulo fungovať s tak skúsenými a rešpektujúcimi ľuďmi. Ako sa hovorí: “S kým si, taký si”. S väčšinou tímu pokračujeme ďalej, takže super.

Butterfly Effect Pototo 1
Čo si z programu odnášaš?

Odnášam si veľa kontaktov. Naozaj veľa. Viac pracovných ponúk, než som kedy v živote sám od seba dostal. Množstvo spoluprác. Kamarátov. Odnášam si množstvo know-how, ku ktorému by som sa v živote nedostal, keby sa do Butterfly Effectu neprihlásim. Odnášam si aktívne členstvo v perspektívnom startupe, teda našej aplikácii. Takisto maximálne zlepšené softskillové zručnosti. Vedomie, že môžem každého z tých úspešných a ochotných ľudí kedykoľvek kontaktovať a pomôžu mi. Alumni program je nastavený výborne a ponúka množstvo príležitosti aj po skončení. Už som navždy motýľom. Bonusom určite teraz aj je, že približne o týždeň ma čaká prvý workshop, ktorý budem viesť ja, v Butterfly Effecte. Konkrétne pôjde o základy Figmy.

Popri programe si stihol založiť s kamarátmi vlastné dizajnové štúdio. Povedz nám viacej

Keď som dal výpoveď v práci, tak som pracoval ako živnostník sám na seba. Avšak práca z domu nie je pre extrovertného človeka ako ja to pravé, strácal som trochu kontakt s ľuďmi (v tomto ma zachraňoval práve BE). V Prahe som študoval a býval s mojim bývalým spolužiakom zo strednej školy, Adamom Rakúsom. Keď mi napísal, že sa vracia, hneď sme chceli skĺbiť naše skillsety v to, že založíme kreatívne štúdio zamerané na komplexné služby v oblasti tvorby vizuálnej identity značiek.

Voláme sa “studio mendelssohn”. Máme prvých spokojných klientov, rozpracované projekty, prvýkrát sa cítim naozaj naplnený svojou prácou a robíme na zmysluplných veciach. Prijali sme aj tretieho člena, zhodou okolností účastníka budúceho roundu Butterfly Effectu, Mateja Binku, ktorý je u nás špecialistom na fyzický dizajn. Ako nezávisle riadené štúdio fungujeme systémom, že každý z nás má svojich klientov, o ktorých sa stará od prvých stretnutí, po realizáciu, pripomienkové kolá a aj fakturáciu. Vystupujeme pod jednou značkou, navzájom si konzultujeme práce, dávame rady a cenný feedback. Nechceme robiť ustráchané veci, práveže túžime po tom robiť odvážny dizajn a konkurovať najsilnejším firmám na Slovensku v oblasti brandingu.

Butterfly Effect Patrik Ondrejech
Foto: Dominika Demovičová
Ako vyzerá taký proces tvorby dizajnu pre nejakeho klienta? S kým už spolupracujete? 

Spolupracujeme napríklad s novým zero waste obchodom v Trnave, Baterkárňou, novovznikajúcou značkou vína, Tri Prúty, alebo technologickým startupom Electroad, ktorý sa zameriava na výpočet dojazdu a návrh ideálnej trasy pre elektromobily. Je to rôzne, máme radi pestrosť a tak sa snažíme aj tvoriť naše dizajny.

A ako teda prebieha naša spolupráca: na prvom stretnutí sa zoznámime s klientom a jeho požiadavkami, na základe ktorých sa interne poradíme a pridelíme projekt jednému z partnerov u nás. Ak si teda projekt zoberiem ja, tak ďalšie stretnutie naplánujem už s klientom sám, a na ňom už predvediem navrhovanú koncepciu vizuálnej identity spoločne s cenovou ponukou. Ak sa s klientom dohodneme na spolupráci, návrh sa detailnejšie spracuje, najviac dvakrát spripomienkuje a odovzdá. Ak ide o vizuálnu identitu, naša práca je uzavretá odovzdaním kompletného dizajn manuálu.

Čo sa týka softvérov, využívame najviac balík Adobe, Figmu a niekedy Sketch, ak to projekt vyžaduje. Prácu zdieľame priamo na náš web, www.studiomendelssohn.com, resp. každý z nás na svoj vlastný dribbble.com účet.

Aké plány máš teraz po programe ?

Pokračovať v budovaní štúdia, aby sme dokázali expandovať z trnavského trhu aj na okolité a pomohli s rozvojom lokálnych biznisov na lovebrandy. Zorganizovať workshopy, kde budeme naše know-how posúvať ďalej. Psychicky to zvládnuť a nájsť ešte lepší balans medzi pracovným a súkromným životom. Pozrieť si filmy, ktoré som ešte nevidel z ČSFD top 300.

Čo sa týka POTOTO, teda aplikácie, ktorú sme vymysleli, v septembri začíname s implementáciou riešenia na testovacie obdobie do minimálne troch veľkých spoločností, takže máme čo robiť. Pokúšame sa dostať aj do biznisového akcelerátora vo Virginii, USA. V tomto tíme fungujem ako Design & Sales Lead, takže práce je tam kopa, stretnutia s klientmi, príprava prezentácií, a čo sa dizajnu týka, návrh nových funkcionalít, vzhľadu, propagačných materiálov. Mám rád veľa práce. Takisto pripravujem dizajnový kurz na web Learn2code, takže je možné, že ma aj tam budete môcť vidieť alebo počuť.

Čo by si odporučil začinajucemu dizajnerovi? Ako začať, čo určite prečitať/pozrieť ?  

Ideálne je jasne si vyšpecifikovať, čomu sa chce venovať. Ak teda dizajnu UX/UI, tak začať čítať. Veľa. Učiť sa, a to napr.:

UI: http://bokardo.com/principles-of-user-interface-design/

UX: https://lawsofux.com/

Každé ránko si dať 20 minút pri kávičke na to, aby si na behance.net pozrel zaujímavú tvorbu v oblasti UI/UX.

Zapojiť sa sem – tu si natrénuješ UI dizajn, za 100 dní z teba bude človek so solídnym digitálnym portfóliom a ak chceš, okrem zverejňovania na nete to počas prípravy môžeš konzultovať aj so mnou a môžeme sa o tom baviť.

Samozrejme stále sledovať trendy, nejaké zaujímavé blogové články na medium.com, neprestávať chcieť stať sa v tom dobrým. Takisto sú dobré passion projekty, fake projekty, také, že redizajnovať nejakú ním používanú službu, čokoľvek.. Messenger, Facebook. Čo sa týka nástrojov, používaj Adobe XD / Figma / Sketch.  

Ešte možno na záver mi napadá, nebáť sa ukazovať svoju prácu iným, ako som sa bál aj ja. Pretože len názor iných dokáže zotrieť pozlátko a odhalí to, či je tvoj dizajn dobrý. Ide o ľudí. Robíš to pre nich, nie pre potešenie svojich očí. Neboj sa aj napísať najlepším ľuďom z fachu, pretože oni často nie sú namyslení blbci, ale pomôžu ako to pôjde – teda, ak budú mať čas.
A prihlás sa do Butterfly Effectu. Zmení ti to život.

Ak ťa zaujala Patrikova story, kontaktovať + sledovať ho môžeš cez Dribbble, Medium, Facebooku, Instagrame, LinkedIn.
Ak si sa chceš zapojiť do Butterfly Effectu, prihlasovanie spúšťame už 1. októbra.

Ďalšie podobné články

Zapíš sa do nášho newslettra a budeš dostávať najnovšie novinky

© Copyright 2019 Butterfly Effect. Všetky práva vyhradené.

Vyber si Lab a zadania, ktoré chceš vypracovať:

Označ témy, ktoré ťa zaujímajú: